Customer Line: +31 (085) 06 03 096
Partner Line: +31 (085) 06 07 554
ContactCRM

Algemene Voorwaarden voor dienstverleners (B2C)

ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENERS (B2C)

Artikel 1 - Definities
1. Utility Direct B.V., gevestigd te Amsterdam, KvK-nummer 83344144, wordt in deze algemene
voorwaarden aangeduid
als dienstverlener.
2. De wederpartij van dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als
opdrachtgever.
3. Partijen zijn dienstverlener en opdrachtgever samen.

Artikel 2 - Toepasselijkheid algemene voorwaarden

1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden,
overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door of namens dienstverlener.
2. Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door partijen is
overeengekomen.

3. Utility Direct is een bemiddelaar en treedt op als als tussenpersoon voor het sluiten van energie contracten tussen leverancier en klant.

4. De overeenkomst bevat voor dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen
resultaatsverplichtingen.

Artikel 3 - Betaling
1. Declaraties moeten binnen dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover andere
afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
2. Betaalt opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder
dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is dienstverlener gerechtigd de
verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
3. Blijft opdrachtgever in gebreke, dan zal dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met
betrekking tot die invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in
verzuim is, is hij wettelijke
rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan dienstverlener. De
incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke
incassokosten.
4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever
zijn de vorderingen van dienstverlener op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
5. Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door dienstverlener,
dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan dienstverlener te betalen.

Artikel 4 - Aanbiedingen en offertes

1. Aanbiedingen zijn vrijblijvend en hooguit 1 maand geldig, tenzij in het aanbod een andere
termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan
vervalt het aanbod.
2. Levertijden in offertes zijn indicatief en geven koper bij overschrijding daarvan geen recht op
ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn
overeengekomen.
3. Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit
uitdrukkelijk én
schriftelijk overeenkomen.
Artikel 5 - Prijzen
1. De op aanbiedingen, offertes en facturen genoemde prijzen zijn inclusief de verschuldigde btw,
tenzij anders overeengekomen.
2. De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen.
Verhogingen hiervan, die door de dienstverlener niet konden worden voorzien ten tijde van het doen
van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot
prijsverhogingen.
3. Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst
een vaste prijs overeenkomen.
4. Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de
dienstverlening worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt
berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van dienstverlener, geldend voor de periode waarin
hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.
5. Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de
dienstverlening een richtprijs afgesproken, waarbij dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10%
vanaf te wijken. Indien de richtprijs meer

dan 10% hoger uit gaat vallen, dient dienstverlener opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een
hogere prijs gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om het deel van de
opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.

Artikel 6 - Prijsindexering

1. Dienstverlener is gerechtigd om zijn tarieven jaarlijks per 1 januari te verhogen conform de
consumentenprijsindex (CPI) alle huishoudens.

Artikel 7 - Informatieverstrekking door opdrachtgever

1. Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is
beschikbaar voor dienstverlener.
2. Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die dienstverlener meent nodig te
hebben voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste
wijze ter beschikking te stellen.
3. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan
dienstverlener ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden
afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
4. Indien en voor zover opdrachtgever dit verzoekt, retourneert dienstverlener de betreffende
bescheiden.
5. Stelt opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door dienstverlener verlangde
gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op,
dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van
opdrachtgever.

Artikel 8 - Intrekking opdracht

1. Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te
beëindigen.
2. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en
de gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.

Artikel 9 - Uitvoering van de overeenkomst

1. Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen
van goed vakmanschap uit.
2. Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
3. De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het
eventueel afgesproken voorschot.
4. Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat dienstverlener tijdig kan beginnen aan de
opdracht.

Artikel 10 - Contractduur opdracht

1. De overeenkomst tussen opdrachtgever en dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd,
tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk én
schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde
werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nooit een fatale termijn. Bij overschrijding
van deze termijn moet opdrachtgever dienstverlener schriftelijk in gebreke stellen.

Artikel 11 - Wijziging van de overeenkomst

1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering
van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen,
passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip
van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Dienstverlener stelt opdrachtgever
hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve
consequenties heeft, licht dienstverlener opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk
in.
4. Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft dienstverlener daarbij aan in
hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot
gevolg heeft.

Artikel 12 - Overmacht

1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van
dienstverlener in de nakoming van enige verplichting jegens opdrachtgever niet aan dienstverlener
kan worden toegerekend in geval van een van de wil van dienstverlener onafhankelijke omstandigheid,
waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt
verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van dienstverlener
kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers
of andere derden, stroomstoringen, computervirussen, stakingen, slechte weersomstandigheden en
werkonderbrekingen.
2. Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan dienstverlener niet
aan zijn verplichtingen jegens opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort
zolang dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde
situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk
geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
3. Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot
vergoeding van enige schade, ook niet als dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand enig
voordeel geniet.

Artikel 13 - Overdracht van rechten

1. Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de
voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met
goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.

Artikel 14 - Garantie

1. Partijen zijn een overeenkomst met een dienstverlenend karakter aangegaan, welke voor Utility
Direct enkel een inspanningsverplichting bevat en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 15 - Verzekering

1. Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de
onderliggende overeenkomst, alsook zaken van dienstverlener die bij opdrachtgever aanwezig zijn en
zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden
tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal.
2. Opdrachtgever geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage.

Artikel 16 - Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht

1. De bij opdrachtgever aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van
dienstverlener totdat opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan
dienstverlener zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
2. Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft
dienstverlener het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog
is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet
aan dienstverlener worden tegengeworpen.
3. Dienstverlener is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden
noch op enige andere wijze te bezwaren.
4. Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen voortuitbetaling of prijs niet
conform afspraak is voldaan, heeft dienstverlener het recht van retentie. De zaak wordt dan niet
geleverd totdat opdrachtgever volledig en conform afspraak heeft betaald.
5. In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van opdrachtgever zijn de
verplichtingen van opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 17 - Hoofdelijke aansprakelijkheid

1. Als de opdracht wordt verstrekt door meer dan één opdrachtgever, dan zijn alle opdrachtgevers
hoofdelijk aansprakelijk voor de nakoming van alle verplichtingen die voortvloeien uit deze
algemene voorwaarden en de onderhavige overeenkomst.

Artikel 18 - Aansprakelijkheid

1. Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering
van een overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de
gesloten (beroeps)

aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van
het eigen risico volgens de desbetreffende polis.
2. De aansprakelijkheidsbeperking geldt ook als dienstverlener aansprakelijk wordt gesteld voor
schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door
dienstverlener bij de uitvoering van de opdracht gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden,
registers of andere zaken.

Artikel 19 - Aansprakelijkheid opdrachtgever

1. Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk
aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan dienstverlener verschuldigd
zijn.

Artikel 20 - Vrijwaring

1. De opdrachtgever vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden
met de door de dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.

Artikel 21 - Klachtplicht

1. Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te
melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de
tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
2. Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om
andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.

Artikel 22 - Intellectueel eigendom

1. Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt dienstverlener alle
intellectuele absolute rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en
modellen-recht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere
informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc.
2. De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van
dienstverlener worden gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere
wijze worden gebruikt.
3. Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door dienstverlener aan hem ter
beschikking gestelde vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder
geval verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens.
Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van
deze overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze
bepaling.

Artikel 23 - Geheimhouding

1. Opdrachtgever houdt de informatie (in welke vorm dan ook) die hij van dienstverlener ontvangt
en alle andere informatie betreffende dienstverlener waarvan hij weet of redelijkerwijs kan
vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat de
verspreiding daarvan de dienstverlener schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige
maatregelen om te waarborgen dat opdrachtgever de genoemde informatie ook geheimhoudt.
2. De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
1. die op het moment dat opdrachtgever deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar
is geworden zonder een schending van een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
2. waarvan opdrachtgever kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van
verstrekken door dienstverlener;
3. die opdrachtgever van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze
informatie aan opdrachtgever te verstrekken;
4. die door opdrachtgever openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht.

3. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en
voor een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.

Artikel 24 - Boetebeding

1. Overtreedt opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding of
intellectueel eigendom, dan verbeurt opdrachtgever ten behoeve van dienstverlener een onmiddellijk
opeisbare boete van € 10.000 voor
elke overtreding en daarnaast een bedrag van € 500 voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
Voor het
verbeuren van deze boete is geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig.
Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
2. Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de
overige rechten van dienstverlener waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te
vorderen.

Artikel 25 - Wijziging algemene voorwaarden

1. Utility Direct is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal Utility Direct zoveel mogelijk vooraf met de klant
bespreken.
4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de
overeenkomst op te zeggen.

Artikel 26 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
2. Wanneer in een gerechtelijke procedure één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden
als onredelijk bezwarend worden aangemerkt, dan blijven de overige bepalingen onverminderd van
kracht.
3. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Utility Direct is gevestigd/ praktijk
houdt/kantoor houdt is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen
partijen, tenzij de wet dwingend anders
voorschrijft.

What Our Customers Are Saying

Your positive experiences inspire us to continue delivering top-notch services.

4.9

Daniel

Very much worth it, really straight forward and useful service! They made setting up my utilities incredibly easy.

Raoul M.

Had an amazing experience with utility direct, would recommend their services to anybody moving to another country!

Raniere c.

I did not have any experience with this matter when I landed and they provided me a nice way to get things set properly for my new house.

Ayk K.

All of the utilities support were very smooth. My specific issues were handled quickly, they response really fast.

Contact Mail
[email protected]

Customer Support
+31 (085) 06 03 096

Copyright © 2024 Utility Direct. All rights reserved.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram